Cultuur-educatie basisonderwijs

Foto21Bredevoort heeft speciaal voor het basisonderwijs een cultuureducatie programma ontwikkeld voor het vak audio visueel.
Het zijn lespakketen voor de groepen 1 t/m 8 van de lagere school.

 

Meer informatie over prijzen, uitleentermijn, reservering e.d. bij de contactpersoon voor cultuureducatie audiovisueel van St Foto21Bredevoort:
Kunsthuisje Janneke Wikkerink
janneke.wikkerink@gmail.com
T 06 442 621 77

 

 

In de programma’s gaat het om:
Actief - Zelf doen. Uitvoeren (reproduceren) of creëren (produceren)
Receptief - Kijk- en luisterervaringen. Waarnemen, opmerken, inleven, associëren.
Reflectief - Openen en delen. Vergelijken, verbanden leggen, interpreteren, analyseren, mening vormen, beoordelen.

3 programma’s voor cultuureducatie van Foto21Bredevoort

-Table Top
-Fotograaf en Model
-Stad en Land

Het totaalprogramma bevat de volgende thema’s:
Kunst kijken in de klas, zelf werken met een camera en omgaan met een beeldbewerkings-programma.
Ieder programma wordt compleet aangeleverd en kost zeer weinig voorbereiding voor de leerkracht.
In alle programma’s wordt gebruik gemaakt van werk van professionele kunstenaars.
Optioneel komt er iemand van Foto21Bredevoort op iedere school om de leerkrachten een inleiding “fotografie” en “beeldbewerking” te geven. (ongeveer 2 uur op een avond of woensdagmiddag)

Afdrukken van foto’s is niet bij de prijs inbegrepen.
Foto’s nabespreken kan heel goed met behulp van een digitaal schoolbord of computer/beamer.
Als een school toch graag afdrukken wil hebben, (bijvoorbeeld voor een fototentoonstelling) dan kan Foto21 dit regelen.
Zo kan iedere school zelf beslissen welke foto’s ze graag willen laten afdrukken.

 

 

1 Table Top/ Op Tafel

INHOUD

Naar aanleiding van een verhaal (groep 4) of een versje (groep 1) gaan de leerlingen zelf een Table Top (=stilleven op tafel) maken en fotograferen.
Dit programma wordt gedaan op de eigen school. De materialen worden door Foto21 geleverd. Optioneel: Een kunstenaar/fotograaf komt in de klas om extra aanwijzingen te geven.

DOELSTELLINGEN
De leerlingen maken kennis met Table Top fotografie/geënsceneerde fotografie.
De leerlingen leren vaardigheden (het zelf maken van een Table Top en deze zelf fotograferen)
De leerlingen kunnen reflecteren, waarderen.

VORM
Kunstconfrontatie: Een aantal voorbeelden van Table Top of geënsceneerde fotografie zullen worden meegeleverd.
Werken aan een presentatie: De leerlingen zullen zelf een presentatie (tabel top) moeten maken en fotograferen.
De nadruk ligt bij dit programma op Actief en iets minder op RECEPTIEF en REFLECTIEF. De leerlingen doen veel praktijkervaring op. Ze gaan zelf ervaren hoe het is om iets in beeld te brengen. Daarnaast zullen ze ook de werking van een camera leren kennen (flitsen/niet flitsen, macrostand. Dichtbij en veraf, scherp en onscherp).(Actief)
Voorafgaand aan de activiteiten bekijken de kinderen het werk van een kunstenaar die geënsceneerde kunstfotografie maakt.

LESMATERIAAL
Dit programma bestaat uit:
Materialen voor een table top les (incl. 2 fotocamera’s)
Aanwijzingen van een kunstenaar (optioneel)
Een lesbrief op DVD met:
Achtergrondinformatie over fotografie en Table Top voor de leerkracht. Beeldmateriaal dat in de klas kan worden getoond (m.b.v. een digitaal schoolbord of tv)
Een verhaal als uitgangspunt voor de Table Top les.
Uitgebreide instructie voor de leerkracht.

SCHOOL
Bij het maken van dit lesprogramma wordt er vanuit gegaan dat de school zelf de volgende zaken heeft of kan regelen:
Voldoende tafels om groepjes kinderen aan te laten werken.
Schildermateriaal (voor maken achtergrond)

Geschikt voor groep 1 tot en met 8

 

 

2 Fotograaf en Model

INHOUD

De leerlingen gaan uitgebried experimenteren met het fotograferen van elkaar. Naar aanleiding van simpele maar prikkelende opdrachten leren ze beter fotograferen.
Dit programma wordt gedaan op de eigen school. De materialen (excl. Fotocamera) worden door Foto21 geleverd.

DOELSTELLINGEN
De leerlingen maken kennis met portretfotografie en bewerkte fotografie.
De leerlingen leren vaardigheden (het zelf fotograferen van anderen of zichzelf  en het bewerken van foto’s)
De leerlingen kunnen reflecteren, waarderen.

VORM
Kunstconfrontatie: Een aantal voorbeelden van portret en bewerkte fotografie zullen worden meegeleverd.
Werken aan een presentatie: de leerlingen gaan zelf elkaar op de foto zetten.(En vanaf groep 5 de foto’s op de computer bewerken).
De nadruk ligt bij dit programma op ACTIEF en iets minder op RECEPTIEF en REFLECTIEF.
De leerlingen doen veel praktijkervaring op. Ze gaan zelf ervaren hoe het is om iets in beeld te brengen. Daarnaast zullen ze ook de werking van een camera leren kennen (flitsen/ niet flitsen, dichtbij en veraf, scherp en onscherp)(Actief). Ook zullen de leerlingen leren om foto’s met behulp van een computer te bewerken.
Als voorbereiding wordt aandacht besteed aan een kunstenaar die werkt met portretten en bewerkte fotografie (Receptief en Reflectief).

LESMATERIAAL
Dit programma bestaat uit:
Een lesbrief op DVD met:
Achtergrondinformatie over fotografie en portretfotografie voor de leerkracht.
Beeldmateriaal dat in de klas kan worden getoond (m.b.v. een digitaal schoolbord of tv).
Opdrachten voor de leerlingen.
Werkbladen met instructies voor het bewerken van foto’s.
Uitgebreide instructie voor de leerkracht

SCHOOL
Bij het maken van dit lesprogramma wordt er vanuit gegaan dat de school zelf de volgende zaken heeft of kan regelen:
Per 2 leerlingen een digitale camera. Dure spiegelreflexcamera’s zijn niet nodig (en zelfs niet wenselijk). De meeste compact camera’s zijn goed genoeg. Zelfs een camera op een mobiele telefoon is goed genoeg.
Een computerprogramma om foto’s mee te bewerken (in de lesbrief zitten uitgebreide instructies voor het downloaden en installeren van een gratis programma).

Geschikt voor groep 1 tot en met 8

 

3 Stad en Land

INHOUD

De leerlingen gaan een fotografische speurtocht maken door het dorp/stad in de omgeving van de school. Voor de scholen in de buurtschappen is er een apart landschapsprogramma. De jongste groepen blijven gewoon op school en gaan aan de slag met hun (natuurlijke) schoolomgeving.
Dit programma wordt gedaan op de eigen school. De materialen (excl. fotocamera) worden door Foto21Bredevoort geleverd.

DOELSTELLINGEN
De leerlingen maken kennis met straatfotografie en landschapsfotografie.
De leerlingen leren vaardigheden (het zelf fotograferen van objecten in straat en landschap).
De leerlingen kunnen reflecteren, waarderen.

VORM
Kunstconfrontatie: Een aantal voorbeelden van stad- en landschap fotografie zullen worden meegeleverd.
Werken aan een presentatie: de leerlingen gaan zelf foto’s maken aan de hand van opdrachten.
De nadruk ligt bij dit programma op ACTIEF en iets minder op RECEPTIEF en REFLECTIEF. De leerlingen doen veel praktijkervaring op. Ze gaan zelf ervaren hoe het is om iets in beeld te brengen. Daarnaast zullen ze ook de werking van een camera leren kennen (flitsen/ niet flitsen, macrostand, dichtbij en veraf, scherp en onscherp).(Actief)
Als voorbereiding wordt het werk van twee kunstenaars besproken. (Receptief en Reflectief)

LESMATERIAAL
Dit programma bestaat uit:
Een lesbrief op DVD met:
Achtergrondinformatie over fotografie en stads- en landschapsfotografie voor de leerkracht.
Beeldmateriaal dat in de klas kan worden getoond (m.b.v. een digitaal schoolbord of tv)
Een fotografische speurtocht met veel verschillende opdrachten.
Uitgebreide instructie voor de leerkracht.

SCHOOL
Bij het maken van dit lesprogramma wordt er vanuit gegaan dat de school zelf de volgende zaken heeft of kan regelen:
Per 2 leerlingen een digitale camera. Dure spiegelreflexcamera’s zijn niet nodig (en zelfs niet wenselijk). De meeste compact camera’s zijn goed genoeg. Zelfs een camera op een mobieltje is goed genoeg.

Geschikt voor groep 1 tot en met 8