D U T C H F O T O

Vanuit mijn TintypePortraits studio in Lichtenvoorde, Achterhoek, maak ik de meest unieke & intieme portretten op groot formaat aluminium- of glasplaten.

Hiervoor maak ik gebruik van één van de eerste en oudste,bekende fotografische techniek die er bestaat, namelijk: “Wetplate Collodion Photography”, ook wel “Natte plaat fotografie” genoemd. Ik maak unieke, zilveren, halogenide [basis van zouten] portretten op zowel aluminium- en of glasplaten.

Wetplate fotografie was heel populair halverwege- en eind 1800. Het was echter een lastig, gevaarlijk, duur en moeizaam procedé en het werd al snel ingehaald door andere, betere maar vooral betrouwbare, gezondere methode’s. Vandaag de dag, in harmonie met de oude technieken komt deze Wetplate fotografie weer helemaal terug.

Ik maak gebruik van de oude methode’s en camera’s in combinatie met de nieuwste technieken. Hiermee kan ik portretten “vangen”  en vereeuwigen in een prachtig oud ambacht. Een uniek, handgemaakte, wetplate, waarin ik uw portret in echt zilver heb gevangen!.

Ambrotype | Transparant glas

Mijn houten balg camera’s and objectieven, sommige meer dan 150 jaar oud, zijn met de hand gebouwd door ervaren ambachtslieden in kleine werkplaatsen. Alles gemaakt lang voordat de computer alle oude ambachten overnam. Daarom zijn mijn camera’s en objectieven zo uniek, ze zijn handgemaakt en daarom dus niet foutloos. Ze bezitten de “fouten” van de makers.. Deze fouten komen naar voren wanneer ik uw prachtige, imperfecte, perfecte portret vastleg in zilver..

Het prachtige procedé van het natte collodion is niet eenvoudig. Eerst moet ik mijn eigen glasplaat / aluminium plaat op maat snijden en evt. de randen van het glas schoonschuren. Daarna moet ik over de glasplaat het collodion gieten, een stroperig, extreem brandbaar goedje, waarin de fotografische zouten zijn opgelost. Daarna moet ik de hele glasplaat in een zilvernitraat-oplossing onderdompelen om het lichtgevoelig te maken. Het bijzondere van dit procedé is dat de glasplaat alleen lichtgevoelig is als het nog nat is, vandaar de naam.
Dat betekent dat de plaat binnen tien minuten belicht en direct daarna ontwikkeld moet worden.

Welkom in mijn wereld van chemie, ether, de donkere doka en de geur van lavendel vernis….

 

BewarenBewaren

Share this story

COMMENTS Expand -